Reis naar Geilo - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu Reis naar Geilo - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu

Reis naar Geilo

Door: Rondreis-Noorwegen2015

Blijf op de hoogte en volg Dirk

03 Augustus 2015 | Noorwegen, Geilo

Vanmorgen om 07:30 opgestaan, gebadderd en ontbeten. Je kon wel merken dat het vroeg was, het was heerlijk rustig in de eetzaal. Toen wij klaar waren, kwam er een hele horde mensen aan. Boven de laatste spullen ingepakt en de auto ingeladen. Iets na 9 uur waren we uitgecheckt en kon ik onderweg bij het kerkje nog wat lupine zaad plukken, voordat we doorreden naar de veerpont. Hier stonden we vooraan in de rij. Dit was de pont van Dragsvik naar Hella, daar moesten we van de pont afrijden, direct draaien en weer de pont oprijden, zodat we met de neus van de auto de andere kant opstonden. Nu stonden we helemaal vooraan en konden in Vangnes als 1 van de eersten van de boot af. We zijn eerst naar Stalheim gereden om een waterval door een hele nauwe doorgang geperst te zien worden. Toen we terug reden naar de "grote" weg, moesten we van de tomtom over een heel steil, smal en bochtig weggetje, dit was achteraf dus een fietspad, maar we hebben het gehaald.
We zijn daarna over de Hallingdal route gereden naar Hol, een prachtige route met in het begin heel veel sneeuw en bevroren meertjes(buiten 6 graden) met ijsschotsen. Hoge sneeuwbergen aan weerskanten en uitgestrekte sneeuwvlaktes voor kilometers, Schitterend gewoon en dan met een stralend zonnetje erbij, helemaal top. Onderweg hebben we in Storestølen een bakkie gedaan met iets lekkers erbij. Ik een hele grote negerzoen en Dirk cake met een lekkere crème ertussen. We zaten daar uit de wind, heerlijk in het zonnetje bij 8 graden, Dirk in t-shirt en korte broek!!
In Hol hebben we een kerkje bekeken en de tomtom ingesteld op Geilo. Het was nu niet ver meer. De sneeuw was bijna weg(we zitten een stuk zuidelijker en lagere bergen), af en toe nog een klein stukje bovenop de berg. Alles bloeit en groeit hier als een tierelier. De lupines zijn gigantisch, hele bermen vol.
Het hotel is redelijk luxe, de mooiste kamer die we tot nu toe gehad hebben, met een aparte zithoek met bankstel en stoelen. We hebben een tafel gereserveerd voor straks om te eten. Het zonnetje is er nu af en toe en ze hebben heerlijke stoelen op het balkon, die ik denk ik nog even ga uitproberen. We hebben beneden lekker a la carte gegeten, ik had rib-eye met groenten en aardappelen en het vlees in een rode wijnsaus.
Dirk had forel met groenten en aardappelen. Daarna nog een bakkie koffie en we waren weer tonnetje rond.
Terug op de kamer, heb ik nog even in het zonnetje gezeten en daarna wilden we naar Geilo lopen, maar de weg was opengebroken en het zag er niet naar uit dat we dicht bij het stadscentrum zaten. Morgen gaan we het met de auto proberen. Daarna ben ik nog tot over half 9 in het zonnetje gaan zitten, toen verdween ie achter de bergen. Nu nog een poosje lezen en dan voor straks...... welterusten!