Geilo en omgeving - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu Geilo en omgeving - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu

Geilo en omgeving

Door: Rondreis-Noorwegen2015

Blijf op de hoogte en volg Dirk

04 Augustus 2015 | Noorwegen, Geilo

Vanmorgen om 8 uur opgestaan, gedoucht en ontbeten.
Vandaag is Robin jarig en we hebben met hem afgesproken dat we rond half 3 bellen met hem, Patries en Jes bellen om 2 uur en 2:15.
Vandaag willen we naar Langedrag naar de dierentuin/wildpark en eerst naar Thorpo om een staafkerkje te zien.
Komen we bij het kerkje, krijgen we een privé rondleiding, o zo handig, want de jongen vertelde dingen die we niet wisten. Het was een kerkje uit 1160 met hele mooie plafondschilderingen. We mochten geen foto's maken van binnen i.v.m. het licht en de verf wat niet zo goed samen gaat. Van buiten mochten we wel fotograferen. Daarna wilden we bij het Folksmuseum langs, een openluchtmuseum maar dat konden we niet vinden, Dan maar naar het dierenpark. Komen we op de weg daar naar toe, langs het Hallingdal openluchtmuseum. Wij daar heen gegaan. Het was wel jammer dat we geen gidsje met uitleg kregen en dat bij de huisjes alles in het Noors stond. Na een paar huisjes kwamen we bij een huisje waar je een bakje koffie kon drinken, een mevrouw heette ons daar welkom. Ze vroeg waar we vandaan kwamen en of we misschien een korte rondleiding wilden. Ze begon in het Engels te praten en verontschuldigde zich dat dat niet zo vloeiend ging, bleek ze een Duitse te zijn en wij gaven aan dat ze het van ons best in het Duits mocht doen, aangezien dat we dat ook verstonden.
Ze had een sleutel van de huisjes en zo konden we overal naar binnen en gaf ze uitleg over de inrichting, de bewoners en gebruiken. Een van de huisjes was nog tot 1975 bewoond geweest, een oude man had er gewoond, geen gas, geen elektra en geen stromend water, dat kan je je niet meer voorstellen in deze tijd.
Intussen was het begonnen te regenen en was de rondleiding afgelopen. Wij zijn samen met de paraplu op, door het park gelopen en uiteindelijk naar de auto gegaan. DIt museum was ook leuk omdat er dingen verteld werden die nooit in de gidsjes staan.
Onderweg besloten we om niet naar het dierenpark te gaan, omdat het nu vrij hard regende en dieren zitten dan veelal in hun hok of hol en dan zie je niets.

Het was nog een aardig stukje rijden naar het hotel en inmiddels hadden we van Robin een sms'je gehad of we 2 uur later konden beginnen, omdat hij verrast werd met een diner in een restaurant. Dit geregeld met Patries en Jes. Tegen de tijd dat we bij het hotel waren, plensde het werkelijk. We hebben alvast een tafel gereserveerd voor vanavond, dan hoeven we de deur niet meer uit en hebben lekker van een rustige middag genoten.
Straks de spullen bij elkaar zoeken, want morgen verkassen we alweer naar onze laatste stek Vrådal. Het schijnt daar 19 graden te worden en zonnig, dus de korte broek weer aan. Intussen met Robin gebeld en daar was ook alles goed. Het is goed om hem zo nu en dan even te horen.
Nu dit even afschrijven en dan lekker eten.

Lekker gegeten, weer volop keuze en ruim voldoende. Na het eten nog een bakkie gedaan, wat gelezen en lekker naar bed. Morgen weer verder.