Årdalstangen en omgeving - Reisverslag uit Årdalstangen, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu Årdalstangen en omgeving - Reisverslag uit Årdalstangen, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu

Årdalstangen en omgeving

Door: Rondreis-Noorwegen2015

Blijf op de hoogte en volg Dirk

31 Juli 2015 | Noorwegen, Årdalstangen

Vanmorgen om 8 uur opgestaan, gebadderd en ontbeten(zoals iedere dag), Daarna de kamer een beetje opgeruimd, hij is niet zo groot en met 2 koffers erin is het net genoeg, anders lijkt het net of er een bom ontploft is.
Toen zijn we in de auto gestapt en richting het Jostedal gereden, hier is een gletsjer. Onderweg zagen we vreselijk mooie dingen, besneeuwde bergtoppen, watervallen en -valletjes van boven aan de berg tot onder in de rivier en dan van heel smal to heel breed onderaan. Schitterend. En dan ook nog de Sognefjord, prachtig tussen de bergen. Door verschillende tunnels en tunneltjes kwamen we bij het Jostedal om naar de Nigardsbreen, de gletsjer, te gaan. Daar aangekomen hebben we in het bezoekerscentrum een bakkie met wafels gedaan en zijn toen in de auto naar de parkeerplaats(km of 8) voor de gletsjer gereden, vanaf deze parkeerplaats zijn we met een bootje naar een punt zo dicht mogelijk(+/- 6,5 km) bij de gletsjer gevaren. Daar moesten we klimmen en klauteren over een afstand van dik 6 km, hier hadden we bijna 1,5-2 uur voor nodig, maar wat je toen zag was al die moeite dubbel en dwars waard.
De gletsjer was prachtig, helemaal blauw doorschijnend, werkelijk prachtig! Er was een begeleide toer over de gletsjer, maar die duurde +/- 5 uur. Dat vonden wij een beetje te veel van het goede en vonden deze toer eigenlijk al genoeg, we moesten ook nog ruim 1,5 uur terug naar de boot. Soms ging het makkelijk andere keren moest je echt uitkijken waar je liep om niet uit- en dan naar beneden te glijden. Het kostte met name het laatste stuk veel moeite, maar we hebben het gehaald!!
Dirk heeft de auto gehaald en na nog een bakkie met lekkers in het bezoekerscentrum om even bij te komen, zijn we naar Kaupanger gereden om de staafkerk aldaar te bekijken, jammer genoeg mochten we niet naar binnen. Onderweg hebben we een bakje frambozen gekocht en opgegeten en toen terug naar de veerboot gereden en aan de andere kant eerst naar Årdal gereden om een restaurant te zoeken, want we wilden eigenlijk niet in het hotel eten, Alleen een Chinees gevonden die dicht was en een afhaal-pizzeria.Toen toch maar naar het hotel gereden omdat we flinke trek hadden.
Daar was het druk, maar er was nog een tafel vrij voor ons. Ik heb spareribs op met patat, salade en een maiskolf. Dirk had rooie vis, famile van de zalm, riddervis (arctic charr) en als toetje koffie en warme chocomel.
Toen nog wat spulletjes uit de auto gehaald en lekker naar boven gegaan, schoenen uit en lekker met de benen omhoog. Ik heb mijn haar gewassen en ga straks de spullen inpakken, want morgen gaan we naar Balestrand. Maar eerst nog een lekkere nacht slapen.