Beitostølen en omgeving - Reisverslag uit Skammestein, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu Beitostølen en omgeving - Reisverslag uit Skammestein, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu

Beitostølen en omgeving

Door: Rondreis-Noorwegen2015

Blijf op de hoogte en volg Dirk

29 Juli 2015 | Noorwegen, Skammestein

Vanmorgen om 6 uur ben ik naar de wc geweest en toen hoosde het buiten, niet erg veelbelovend… Om 8 uur opgestaan en toen was het al een stuk minder. Wilden we gaan douchen kregen we de kraan niet open, wij beide geprobeerd maar het lukte niet. Alleen gewassen en daarna ontbeten. Na het ontbijt bij de receptie langsgelopen en het uitgelegd. Even later stond er iemand van de t.d. voor de deur om het te maken. De kraan zat erg vast, maar hij kreeg de kraan uiteindelijk los. Daarna lekker gedouched.
Vandaag wilde we door het Jotunheimer Nationaal park rijden waar veel sneeuw en watervallen te zien waren. We hebben een andere afslag genomen en kwamen op een onverharde weg terecht, met wel erg mooie vergezichten, dwars door de bergen met alleen rendiermos en hele kleine struikjes of hele dichte naaldbossen, maar we zagen alleen in de verte veel sneeuw. Onderweg Rømmegrøt gegeten en we waren gelijk vol voor de hele middag, zo machtig was dat. Daarna wilde we naar een waterval en we zaten op de onverharde weg, de tomtom was het er niet mee eens en zei steeds dat we om moesten keren, maar wij dachten dat we vanzelf weer op een verharde weg zouden uitkomen. Maar de tomtom had gelijk, we kwamen op het erf van een camping terecht en moeten de hele weg weer terug en via de andere afslag kwamen we wel op de verharde weg en na een poosje bij de RidderSpranglet(waterval), hier wordt het water door een nauwe spleet geperst en dat is een gigantische gezicht en geluid. De weg ernaar toe was wat drassig en af en toe stukken steen en rots om overheen te klauteren, maar alles ging goed en het uitzicht was SUPER!!
Daarna zijn we teruggereden richting BeitostØlen en kwamen we onderweg de goede afslag richting Jotunheimer park gezien en nu hebben we sneeuw gezien, we stonden er bijna tot over onze enkels in. Hele grote besneeuwde stukken en op de achtergrond grote besneeuwde bergen. Prachtig!! 2 jaar geleden zijn we hier ook langs gekomen en toen was er nauwelijks sneeuw, dat was eind augustus, kan je nagaan wat 1 maand warmte/zon uitmaakt. Na het sneeuwballen gooien en foto’s maken zijn we in de auto gestapt, want het was met 6,7 graden niet zo erg warm. Op een gegeven moment reden we op de top van de berg helemaal in de wolken en dan zie je daadwerkelijk geen hand voor de ogen. Daarna zijn we terug naar het hotel gereden. De auto ziet er inmiddels niet meer uit, zo vreselijk smerig. Hij lijkt wel grijs i.p.v. bruin, Na de vakantie krijgt hij een stevige poetsbeurt.
Zo meteen gaan we eten en daarna zoveel mogelijk inpakken, want morgen moeten we vroeg rijden omdat ik om 11:30 een afspraak heb bij een dokter in Årdalstangen om mijn bloed te laten prikken voor controle van de INR. En dat is ruim 2 uur rijden.