Reis naar Beitostølen - Reisverslag uit Skammestein, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu Reis naar Beitostølen - Reisverslag uit Skammestein, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu

Reis naar Beitostølen

Door: Rondreis-Noorwegen2015

Blijf op de hoogte en volg Dirk

28 Juli 2015 | Noorwegen, Skammestein

Vanmorgen om 8 uur opgestaan, gebadderd en ontbeten. Daarna de spullen ingepakt en in de auto gestopt. Precies om 10 uur gingen we rijden richting BeitostØlen. Het weer begon steeds beter te worden en de omgeving steeds meer bergen met af en toe al een waterval, verder allemaal bossen. Als je zo rijdt weten we weer waarom we altijd naar Noorwegen willen, wat is het hier super mooi. Onderweg in een heel klein plaatsje Reini hebben we een staafkerkje bekeken, deze was zo oud dat er een heel houten omhulsel omheen zat om het te beschermen tegen verval. We konden ook niet in de kerk, maar alleen door gaten in het omhulsel naar binnen kijken. Buiten de kerk groeiden overal lupines en bij mij in de tuin heb ik ze niet meer, daarom heb ik alvast wat zaad geplukt. Als we nog meer kleuren tegen komen, pluk ik die ook.
Daarna zijn we naar Valdress gereden en hebben het Volksmuseum bekeken, een openluchtmuseum, hier waren we de eerste keer dat we in Noorwegen waren ook geweest. Toen was het heel levendig, in alle huisje was wat te zien en we konden toen eten in een historisch cafeetje . Nu waren bijna alle huisjes dicht, waarschijnlijk door geldgebrek voor onderhoud, erg jammer. We hebben nog een bakkie gedaan en zijn op weg gegaan naar BeitostØlen. Langzamerhand werd het weer minder en het begon te regenen, af en toe hard, dan weer zacht, beetje jammer. Vlak voor BeitostØlen zagen we de besneeuwde bergtoppen, schitterend. Het hotel waar we sliepen was een oude bekende, 2 jaar geleden, tijdens onze rondreis naar de Noordkaap, hebben we hier ook geslapen. In de regen hebben we de spulletjes uit de auto gehaald en daarna de kamer wat ingericht. Toen de regen bijna weg was, zijn we naar buiten gegaan en hebben het plaatsje bekeken. Er waren verschillende winkeltjes, restaurants en hotels; een echt wintersport dorp. We zijn de supermarkt binnengelopen om Noorse koekjes te kopen, die konden we helaas niet vinden, maar wel iets dat er een beetje op leek en die waren ook lekker. Daarna zijn we naar het hotel gelopen voor het diner. Dat was van 19:00-21:00, we hadden trek en waren er net na 7 uur, niet handig. Het was toen erg druk en dan zie je wat voor varkens sommige mensen zijn. Eten met hun handen op het bord doen, bergen eten erop wat ze nooit op kunnen. Morgen in een ander restaurant eten of op een ander tijdstip. Na het eten nog even foto’s gemaakt van de besneeuwde bergen en in de lounge bij de open haard wat zitten lezen. Na het “dagboek” nog even lekker op de kamer zitten uitzoeken wat we morgen gaan doen en naar bed na weer een lange dag.