Reis naar Vrådal - Reisverslag uit Vrådal, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu Reis naar Vrådal - Reisverslag uit Vrådal, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu

Reis naar Vrådal

Door: Rondreis-Noorwegen2015

Blijf op de hoogte en volg Dirk

05 Augustus 2015 | Noorwegen, Vrådal

Vanmorgen om 8 uur opgestaan, gebadderd en lekker ontbeten. Daarna de spullen bij elkaar gezocht en in de auto gestopt en uitgecheckt.
We waren om half 10 aan de rit, het was de langste route vandaag, 225 km, en in het begin zaten we op de gewone weg en kon je aardig opschieten. Je ziet het landschap langzaam maar zeker veranderen. De bergen blijven wel, maar er zit meer gebied zonder bomen of sneeuw met maar af en toe een huisje. Via een heel klein bergweggetje kwamen we bij het plaatsje Rjukan, met de berg de Gaustatoppen. Hier zat een cafeetje en daar hebben we koffie/warme chocolademelk gedronken en wafels met heerlijke jam gegeten.
Daarna zijn we de Gaustatoppen op gegaan en kwamen bij een treintje dat je door de berg op 1800 meter bracht, waarna je nog ruim 100 meter moest klimmen om op de top te komen. Het werd nogal bewolkt en de top lag helemaal in de wolken, waardoor je daar niets kon zien. we zijn mede daarom en omdat het ritje per persoon 40 euro kostte niet naar boven gegaan.
Beneden aangekomen zijn we richting Vrådal gegaan naar het hotel. Het hotel zag er leuk uit, in de kamer hadden we zelfs een keukenblokje met een koelkast, handig voor ons water. Hierna zijn we naar het dorpje gereden, onderweg kwamen we Vrådal panorma tegen, daar zijn we naar toe gereden. Halverwege kwamen we een tolpunt tegen en zijn we omdat we ook nog winkels wilden kijken, weer gekeerd, na weer een hele berg lupine zaden geplukt te hebben, zijn we terug gereden naar het dorpje en hebben we winkels gekeken. Alleen de supermarkt(De Joker) was nog open en met wat koekjes en chips zijn we weer naar het hotel gegaan.
Boven de spullen uitgepakt en ons omgekleed voor het eten.
Het was goed dat we vroeg waren, want 30-45 minuten na ons kwamen hordes (Nederlandse) bejaarden en een bus vol Aziaten binnen, zo'n buffetrestaurant veranderd dan daadwerkelijk in een vreetschuur. Het is het enige restaurant in de verre omtrek, dus morgen zorgen dat we weer als een van de eersten aan tafel zitten.
Het eten op zich was lekker, alleen dit keer geen warme vis(maar erg veel koude vis keuzes), voor de rest keuze genoeg en zeker wat betreft de overheerlijke toetjes.
We kwamen er net achter dat er vanaf de panorama een kabelbaantje naar de bergtop gaat, maar helaas alleen op woensdag en zaterdag, we gaan op vrijdag alweer terug naar Oslo. Pech dus.
We hebben hier vanuit de kamer wel een schiterend uitzicht over het Nisse meer en de bergen erachter. Prachtig.
Onderweg vandaag stond er opeens een vos aan de kant van de weg, die heel rustig de weg overstak. Later zagen we vlakbij het hotel 2 hertjes aan de kant van de weg.
Nu even lezen en dan weer lekker naar bed,