Reis naar Balestrand(Dragvik) - Reisverslag uit Balestrand, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu Reis naar Balestrand(Dragvik) - Reisverslag uit Balestrand, Noorwegen van Dirk - WaarBenJij.nu

Reis naar Balestrand(Dragvik)

Door: Rondreis-Noorwegen2015

Blijf op de hoogte en volg Dirk

01 Augustus 2015 | Noorwegen, Balestrand

Vanmorgen wederom om 8 uur opgestaan, gebadderd en ontbeten. Daarna de spulletjes allemaal ingepakt, in 2 keer naar beneden gebracht en uitgecheckt. Om 10 uur aan de rit richting Balestrand. Onderweg zijn we in Fjaerland gestopt om naar het gletsjermuseum te gaan. Dit was erg leuk, ze hadden een film over hoed de ijstijd en hoe de gletsjers zijn ontstaan en een film over een tocht over de gletsjer. Heel indrukwekkend allemaal. Verder hadden ze een soort tentoonstelling over de aarde en hoe langzamerhand de gletsjers verdwijnen door toedoen van de mens(opwarming van de aarde), er was ook een film over het breken en smelten van het ijs/gletsjers. Later zijn we naar Boya gereden om de gletsjer daar te bekijken. We dachten dat we helemaal tot de gletsjer konden lopen, maar voor de gletsjer lag een meertje. Daar waar het meertje nu was, lag in 1930 de gletsjer nog. Onderweg was het erg mooi, langs de fjord en de besneeuwde bergtoppen op de achtergrond. Daarna zijn we doorgereden naar Balestrand, de weg liep vlak langs de Sognefjord, dat was echt genieten, uiteindelijk kwamen we aan in Hella, daar moesten we met de pont over. Ik wist niet dat ze zoveel auto's op 1 pont konden krijgen, echt cm werk. Hier kunnen in Maassluis nog iets van leren. Aan de andere kant, lag het hotel bijna direct naast de pont. Dit hotel was nogal gedateerd, inclusief personeel, b.v. nog donkerbruine toiletpotten, maar alles was keurig schoon en het personeel heel aardig en persoonlijk. We hadden trek in koffie en vroegen om een bakkie, dit was koffie uit een zakje en ik ben dan ook overgestapt op warme chocomel.
We waren einde van de middag naar Balestrand(5 km verderop) gereden om daar een restaurantje op te zoeken. Balestrand is een erg klein plaatsje maar volgens internet met wel een paar goede restaurants, Het eerste restaurant was op zaterdag al volgeboekt en op zondag gesloten en het volgende restaurant was op vrijdag en zaterdag standaard geboekt door een gezelschap en wel op zondag open, misschien dat we dat morgen nog eens proberen. Daarom zijn we weer terug gereden naar het hotel, waar je ook kon eten. Dirk had het cat-fish menu en ik een rendierburger met groente en aardappelschijfjes en allebei als toetje ijs met aardbeien(jordberen).
Nu zitten we lekker te relaxen in de gemakkelijke stoelen in de lounge. Dirk is pissig, want de "gratis" wifi is waardeloos en valt steeds weg, zo vallen de foto's niet te uploaden. Straks ga ik lekker lezen en dan naar bed met uitzicht op de Sognefjord.j